PR-cikk elhelyezés crowdsourcing alapon?
A csoportos, esetenként tömeges együttműködésen alapuló online tevékenység (alkotás, információgyűjtés, üzletelés) nagyon logikusan hangzó, izgalmas eszme. A crowdsourcing fogalmát a magyar Wikipédia nagyjából így definiálja:
A crowdsourcing az a (jellemzően online) tevékenység, melynek során egy szervezeti egység (cég, intézmény, egyesület…) hagyományos esetben belső feladatainak az elvégzését saját dolgozói vagy alvállalkozói helyett a szervezettől független személyek nagy csoportjával végezteti el, nekik szervezi ki.
Bár az ilyen kiszervezés általában hatékony, ugyanakkor az elmúlt években számos alkalommal tapasztalhattuk, hogy a gyakorlatban igen nehezen működik. (Még a leghíresebb és legjobban működő crowdsourcing projektről,a Wikipediáról is bebizonyosodott, hogy egyrészt az általános részvétel közel sem olyan tömeges, mint gondolnánk (ráadásul a fontos szócikkek zömét egy meglehetősen szűk szerkesztői élcsapat írja), másrészt a cikkeknek mind a nyelvezete, mind hivatkozásainak naprakészsége gyakran hagy maga után kívánnivalót. Az elmúlt években sokféle egyéb crowdsourcing projekt született, de
a tömegek kollektív bölcsességének valódi kiaknázása még várat magára
Felmerül: lehet, hogy nem is annyira bölcsek ezek a tömegek? A különböző demokratikus választások – az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező crowdsourcing megmozdulások – gyakran ezt mutatják.
A közhiedelemmel ellentétben a crowdsourcing nem mindig teljesen nyílt és nem is céloz feltétlenül óriási tömegeket. Sok esetben elég zavaró módon crowdsourcingnak becézik az olyan megoldásokat is, amikor a megbízó az előzetesen megszűrt, megfelelő felkészültséggel és tapasztalattal rendelkező kivitelezők közé dobja a koncot, az exkluzív megbízást.
Voltaképp ide sorolhatjuk egyes tematikus marketing blogok működését is. A szolgáltatás lényege, hogy a blogtulajdonos létrehozza a jól kitalált, optimalizált, keresőmarketing szempontból értékes felületet, amelyen a tartalommarketing és public relations szakembereket kívánja összekapcsolni a megbízókkal, majd felkínálja az általa elérhető online közönségnek. Az adott tevékenységgel foglalkozó szakemberek (jellemzően linképítők) ráugranak a lehetőségre. Ugyanakkor a megbízók is használják ezt a felületet, hiszen mondjuk arra keresve a Google-ban, hogy public relations cikkek írása és megjelentetése – rábukkannak az adott webhelyre, ahol kivitelezőt találnak. Mindenki jól jár, miközben a PR-cikk blog nemcsak tartalmat, hanem jövedelmet is termel.
Persze ez nem egészen crowdsourcing, inkább online piactérnek tűnik, de nem ez a lényeg. A modell logikus, és a gyakorlatban működik. Amint azt valamennyien jól tudjuk, ez itt nem Amerika, szűk a megbízók és a kivitelezők köre, mindenki ismer mindenkit, bárki könnyen elérhető (és megkerülhető). A már nevet szerzett PR-cikkíróknak is érdekük, hogy egy piactéren versenyezzenek a megbízásokért, a fizetőképes megbízóknak pedig ritkán vannak bevált kapcsolataik, újakat keresnek. Azt is tudomásul kell venni, hogy a legtöbb megbízó nem tud különbséget tenni A megoldás és B megoldás között, ezért leginkább a tervező/kivitelező SEO-szakértő iránt az olvasható anyagai alapján kialakuló bizalom dönt.
“Crowdsourcing és PR-cikk-marketing” bejegyzéshez 1 hozzászólás